Риболовля

Мастило для котушки спінінга, технічне обслуговування.

Термін служби рибальських снастей залежить не тільки від інтенсивності їх використання, а й від своєчасності проведення технічного обслуговування (ТО).

При підготовці спінінга до риболовного сезону, перш за все, варто звернути увагу на котушку – саме вона несе велике навантаження і найчастіше потребує ТО.

Чи настав час змащувати котушку, можна визначити за зовнішнім виглядом: якщо при знятті шпулі видно, що вісь покрита шаром темного старого (брудного) масла – пора проводити ТО.

Навіщо змащувати котушку?

Під час експлуатації всередину котушки неминуче потрапляє пил, бруд, а іноді вода і пісок. Ці домішки погіршують роботу котушки, а згодом сточують зубці шестерінки і котушка приходить в непридатність. Проводити ТО потрібно регулярно: Перед початком сезону, а якщо ведеться інтенсивна рибалка з використанням однієї і тієї ж снасті – то і в середині сезону теж. Це нескладне у виконанні правило дозволить значно продовжити «життя» котушки і поліпшити якість її роботи.

Не варто чекати сильного погіршення роботи котушки, тобто проводити змазування «за фактом» порушень. Швидше за все, котушці це вже не допоможе.

Позаплановий розбір і мастило необхідно проводити, якщо котушка впала в воду або пісок. Продовжувати експлуатувати її без проведення ТО не можна – це значно скоротить термін служби.

Чим змащувати?

Найгрубіший варіант мастила для котушки спінінга – машинне масло або салідол. Але так як ТО проводиться з метою збільшення терміну служби, а не випадкового руйнування окремих деталей внаслідок попадання забороненого для них речовини, краще використовувати спеціальні мастила.

Знайти відповідне масло можна в великому рибальському магазині. Основний плюс такої мастила в тому, що вона ідеально підходить до всіх деталей котушки (і до металу, і до пластика) і не викличе їх пошкодження.

Бажано підібрати мастило того ж виробника, котушку якого необхідно змастити. Якщо такої можливості немає – підійде будь-яка універсальна мастило для котушки спінінга.

Універсальні мастила бувають двох видів (Іноді вони продаються в комплекті, іноді – окремо):

  • густі для змащення підшипників і шестерень (рідка стече);
  • рідкі, відмінно працюють на поєднанні шток-вал ротора.

Чим більше тертя виникає в деталі, тим густіше використовувана мастило. Однак, використання занадто густих мастил неприпустимо – хід котушки стане занадто тугим. Для створення середнього по консистенції масла використовують обидва куплених тюбика – рідким мастилом трохи розбавляють густу.

Що підготувати?

Безпосередньо перед ТО котушки бажано підготувати все необхідне і обладнати робоче місце. Оптимальні умови: яскраве світло і світле покриття столу – так навіть найдрібніші деталі будуть помітніше.

Для проведення ТО котушки знадобляться:

  • невеликий клапоть м’якої тканини;
  • викрутки;
  • гайковий ключ;
  • невеликі дерев’яні палички (можна використовувати зубочистки);
  • бензин (бажано для запальничок – його запах менш виражений);
  • масло для змащення;
  • маркер;
  • пінцет;
  • тонка пензлик (для змащення деталей);
  • скляна ємність.

Як змащувати?

Процес змазування котушки складається з наступних етапів:

  1. Зняти шпулю і відвернути ручку котушки.
  2. Втулка, оснащена регулювальними шайбами ??і підшипником, знімається дерев’яною паличкою: гумове колечко-стопор знімають не до кінця, піднімаючи підшипник, видавлюють шплінт.
  3. Для зняття ротора стопорний болт знімають за допомогою викрутки, гайку – гайковим ключем.
  4. Відвертають все болти кришки обгонів муфти (голчастого підшипника). Деталі вузла акуратно знімають і розкладають по порядку.
  5. Весь голчастий підшипник і вставляється в нього муфту ретельно протирають м’якою тканиною. Наявність масла в цій частині котушки може спровокувати порушення роботи стопора зворотного ходу, особливо під час риболовлі при низьких температурах.
  6. За допомогою викрутки відкручують пильовики і знімають кришку котушки.
  7. Основну пару шестерень необхідно позначити маркером – при складанні вони повинні стати на свої місця. За час експлуатації деталі приробили один до одного, і зміна їх положення може погано позначитися на якості роботи всього механізму.
  8. Виймають основну шестерню і за допомогою пінцета знімають стоп-коробку.
  9. Знімають каретку: деталь, що служить для неї стопором, виймають за допомогою пінцета, вигвинчують болт, що кріпить каретку до осі, і знімають деталь.
  10. Знімають звільнилася вісь, другу шестерню основної пари і «черв’яка».
  11. Все розкладені на столі деталі бажано сфотографувати, щоб після миття розкласти в тому ж порядку і без проблем зібрати котушку.
  12. З деталей видаляють старе мастило: Кладуть їх в скляну ємність і заливають бензином.
  13. Поки деталі «відмиваються», обмотують дерев’яну паличку шматком тканини і акуратно чистять корпус котушки.
  14. Після висихання очищених деталей їх збирають у зворотній послідовності: вставляють «черв’яка», шестерня основної пари, вісь, каретку, встановлюють її стопор і закріплюють все скобою-стопором.
  15. З цього моменту починається процес змащування котушки, під час якого необхідно повертати шестерню основної пари, щоб масло розподілялося рівномірно.
  16. Основну шестерню змащують перед установкою, а, встановлюючи, поєднують мітки. Тут важливо простежити, щоб шестерні поєдналися ідеально і не було похибки навіть в один зубець.
  17. Корпус котушки закривають кришкою.
  18. Далі необхідно звернути увагу на ролик підшипника лесоукладивателя – він часто засмічується і може вимагати мастила частіше, ніж сама котушка. Якщо підшипник закритий тільки з одного боку – його необхідно змащувати в міру необхідності. При глухому закриття мастило в нього закладена виробником і додаткові маніпуляції не потрібні.
  19. Останній етап ТО котушки спінінга – огляд і змащення вузла примусового закриття дужки, розташований на роторі внизу ролика лесоукладивателя. При проведенні ТО бажано змастити шарніри дужки, навіть якщо проблем із закриттям не виникає.

Читайте також в наших статтях:

  • Як правильно вибрати котушку, волосінь, поводок: все про джигових снастях;
  • Спінінг для джига: допоможемо підібрати снасть правильно;
  • Рейтинг спінінгів і котушок для мікроджига тут.

Після повного складання котушки потрібно перевірити плавність ходу.

Ручка повертається плавно і беззвучно, але трохи тугіше, ніж до ТО? Так і має бути!

Після декількох використань мастило розробиться і розподілиться по деталях, хід котушки стане легким.

Шановні читачі, до вашої уваги, популярне відео: «Профілактика рибальської котушки. Чистить та змащує ».