Риболовля

Висота транця під човновий мотор: як правильно встановити мотор і вибрати кут нахилу

Рано чи пізно багато захоплені рибалки все ж купують човни і мотори до них. Така покупка істотно розширює можливості рибалки як в плані пошуку вдалих місць, так і в плані способів лову – той же тролінг, який вважається настільки ефективним при полюванні на хижака, можливий лише за наявності плавального кошти з двигуном.

Однак перед покупкою варто вивчити всі особливості, що стосуються установки мотора на човен, такі як, наприклад, висота транця під конкретний двигун, кут нахилу, кращий спосіб кріплення транця, і багато інших параметрів. Наприклад, при відсутності антікавітаціонной плити спочатку можуть виникати ушкодження гребного гвинта, а далі без заміни цієї деталі будуть страждати і інші вузли двигуна, і незабаром може знадобитися далеко не дешевий ремонт. Тому установка човнового мотора на човен по можливості повинна виконувати людина, що має в цій справі хоч якийсь досвід.

Кавітація і захист від неї

Кавітацією називають процес утворення в потоці рідини пухирців, що містять складається з цієї ж рідини пар, з подальшим їх спаданням, яке супроводжується утворенням ударної хвилі. Таке явище у випадку з плавальними засобами виникає на гребних гвинтах, де внаслідок збільшення швидкості рідини відбувається локальне зниження тиску, що і є умовою для виникнення кавітації.

Антікавітаціонной плита це важливий компонент захисту гребного гвинта і всього двигуна від шкідливого впливу газових бульбашок. Вони завдають шкоди матеріалу, з яким стикаються двома шляхами – з одного боку це дію гарячого газу, з іншого ж боку ушкодження наносяться утворюється в момент схлопування бульбашки ударною хвилею.

У разі, якщо гребний гвинт занурюється в воду неглибоко (що характерно для надувних човнів, а також невеликих катерів), він може захоплювати повітря з поверхні, наслідком чого буде виникнення кавітації. Антікавітаціонной плита перешкоджає цьому процесу.

Особливості кріплення транця

За способом кріплення до човна, транец може бути навісним і стаціонарним. Навісні варіанти в більшості випадків використовуються під двигуни порівняно невеликої потужності, так як таке кріплення не здатне витримувати значні навантаження. Є кілька способів, якими можуть кріпитися навісні Транці:

  • Фіксація за допомогою жорстких скоб до розташованого в кормі балону. Поки човен не повністю надута, кріплення надягають на балон, після чого повністю надувають плавальний засіб. Тиск повітря добре тримає транец в заданому положенні. Однак цей спосіб використовується все рідше і рідше, так як при найменшому падінні тиску і транец, і відповідно двигун отримують рухливість.
  • Дві стрічки з полівінілхлориду, що мають отвори для шнурівки. Транец в такому випадку однією площиною впирається в корму, і додатково кріпиться смужкою з міцного ПВХ матеріалу, перебуваючи в ній як в своєрідному кишені. Спосіб зустрічається досить часто, так як використовується багатьма виробниками човнів.
  • За допомогою спеціальних пластикових кріплень, приклеєних до кормової частини плавального средства.Ето також поширений варіант, що відрізняється простотою і надійністю, тому і використовується багатьма виробниками.

На деяких плавальних засобах встановлений стаціонарний транец. Внаслідок більшої міцності конструкції стає можливою установка мотора більшої потужності, ніж у випадку з навісними. Однак слід враховувати, що висота транця НЕ буде підходити під всі мотори, і в ряді випадків виникає питання, як підігнати мотор під човен. Стаціонарні конструкції можуть кріпитися таким чином:

  • За допомогою кронштейнів до днища човна і бортах. Даний спосіб в змозі витримувати навіть навантаження і вібрацію, що створюються досить потужними двигунами.


Важливо!
Нерідко транец розташований під невеликим кутом до осі балонів. Це конструкційна особливість, що забезпечує нормальні умови для роботи двигуна при переміщенні човна в глиссирующих режимі.

  • За допомогою полівінілхлоридних стрічок до днища і бортів. Спосіб також набув значного поширення, однак його стійкість до вібрації і сильним навантаженням гірше, а значить потужні мотори краще не використовувати.

Кут нахилу

Має значення і нахил двигуна по вертикальній осі. Більшість моделей моторів забезпечують можливість регулювання цього кута прямо на воді, так як це може знадобитися у разі зміни кількості вантажу, що перевозиться. Слід також враховувати і конструкційні особливості різних моделей човнів.

Ознаками того, що кут нахилу в конкретному випадку обраний неправильно, і його потрібно підбирати досвідченим шляхом, може бути:

  • При русі ніс човна піднімається занадто високо щодо поверхні води. Це призводить до зниження керованості і стійкості, а при достатній потужності мотора плавальний засіб може і перекинутися.
  • В іншому випадку ніс човна при русі як би «впирається» в поверхню води. Це також призводить до поганої керованості і стійкості, плавальний засіб втрачає швидкість. Навантаження ж на двигун значно зростає.

Можливі способи зміни висоти транця

Висота транця визначає глибину, на яку заглиблюється гребний гвинт. Правильної роботи двигуна при занадто великому або навпаки, занадто малому заглибленні досягти не вдасться, а значить в ряді випадків установка підвісного мотора на човен потребують регулювання висоти транця під човновий мотор.


Важливо!
Двигун повинен бути розташований строго посередині транця, відхилення, навіть невеликі, можуть істотно погіршити маневреність.

У разі занадто великого заглиблення, при русі мотор відчуває занадто великий опір води, що негативно позначається на швидкості пересування човна, а також може призводити до передчасного зносу вузлів двигуна. Вважається, що нормальним значенням є відстань від днища плавального кошти до антікавітанціонной плити не більше 1 дюйма (приблизно 25 міліметрів) .Поднять на невелику висоту двигун можна за допомогою додаткових прокладок, проте в разі занадто великого заглиблення більш простим рішенням може виявитися зміна транця на більш високий або заміна мотора на більш відповідний.

Занадто мала занурення також знижує ефективність роботи і термін служби мотора. Гвинт починає захоплювати повітря, виникає кавітація. Так як він починає обертатися не в воді, а в водно-повітряному середовищі, відбувається зростання кількості оборотів двигуна, що в кінцевому підсумку веде до перегріву, а також кавітаційного руйнування гребного гвинта. Змінити заглиблення можна або заміною транця (або мотора на більш відповідний для конкретного транця і човни), або трохи Надпіли наявний.